CSTDOSPUNTS Nº 9 ABRIL 2021

#CSTDOSPUNTS Butlletí Assistencial del CST Març 2021 nº 9 Editorial Tots som docència Durant el passat mes de setembre ha tingut lloc la incorporació de residents a les diferents Unitats Docents del Consorci Sanitari de Terrassa. Tots tenim assumit que, durant la residència, s’adquiriran els coneixements i habilitats necessaris per a l’exercici de la professió. Amb aquesta finalitat es dissenyen plans d’aprenentatge, el contingut dels quals ve marcat pels programes oficials de cadascuna de les especialitats. És el que anomenem currículum formal. Però sovint oblidem que, durant aquest període, també s’assistirà a un procés de construcció de la pròpia identitat professional que permetrà als futurs especialistes pensar, sentir i actuar com sanitaris. Segons el decret 165/2015, de Formació Sanitària Especialitzada a Catalunya, els tutors són els primers responsables del procés d’ensenyament i aprenentatge de l’especialista en formació. El tutor no només guia l’aprenentatge i avalua la competència sinó que també es constitueix en el model més significatiu pel resident. És el que podríem anomenar exemple a seguir. Però el rol d’exemple no és exclusiu dels tutors. Qualsevol professional en contacte amb alumnes pot ser un model: altres tutors, altres professionals sanitaris o no sanitaris o, fins i tot, els propis pacients o familiars o altres companys de residència. La importància del model radica en que, a més de transmetre coneixements i habilitats concretes, també transmet valors, actituds i comportaments de la professió a través de la resposta que donem a les circumstàncies o dilemes del dia a dia . Així, a través de l’exemple, es poden transmetre missatges de la cultura de la institució on es treballa, però també tot aquell coneixement contrari als valors professionals que s’aprèn de forma inconscient i que no es troba present en cap programa oficial de cap especialitat. És el que anomenem currículum ocult. Aquest currículum es transmet a través de les experiències del dia a dia tant dins com fora de la consulta: als passadissos, al menjador, en les paraules dites i en els silencis, amb el tipus de llenguatge, l’humor, en cada enuig, amb el que es fa o es deixa de fer. L’existència d’ambdós currículums (el formal i l’ocult) ens indiquen que hem de distingir entre el que s’ensenya als residents i el que realment aprenen. D’una banda els hi donem formació en valors ètics, però quantes vegades no s’ha mantingut una situació atípica amb la falsa impressió que “no s’hi pot fer res” o per por a les conseqüències. Tots els professionals, però especialment els residents, som vulnerables al currículum ocult en condicions de treball molt exigents sense un adequat suport emocional i sense models alternatius. El cost d’acceptar acríticament el currículum ocult és la pèrdua de l’idealisme, l’erosió ètica, l’anestesia emocional, la desprofessionalització i un major burnout. Revertir els efectes negatius del currículum ocult és cosa de tots: requereix de canvis individuals i institucionals, i precisa de l’assignació de recursos, ja que les condicions de treball també influeixen en els estàndards ètics. Aprendre amb l’exemple és un fet i hem de ser conscients del seu valor docent especialment en la construcció del professionalisme de les persones en formació. Tots som docència. Araceli Griñó Guimerá Metgessa de família Cap d’estudis UDM AFiC CST Índex: Editorial...............................1 Les comissions de Docència del CST...............................2 Oferta docent del CST: trets diferencials.........................3 Els premis de recerca Matilde Ezquerra............4 i 5 Què hem après? La secció dels residents del CST...6 i 7 Mirant cap al futur: ampliem l’oferta docent del CST.....................................8 1 1

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQxMzA5