CST2PUNTS nº8 2020
La visió dels professionals Núria Pagès Gestió de Pacients i Atenció al Ciutadà Joan Torras CAP Sant Llàtzer Com ha canviat la teva activitat assistencial durant aquest any? Quina és la teva experiència amb les visites no presencials? Com creus que serà el futur de l’atenció al pacient? Irene Ramos Genís Roca Marta Gallego 4 Molt, sobretot amb els pacients a nivell ambulatori, passant un gran nombre de visites a trucades o videotrucades. També hi ha hagut canvis amb els pacients ingressats, utilitzant elements com tablets que prèviament no eren freqüents en el nostre dia a dia assistencial. Limitació d’accessibilitat dels pacients per la pandèmia. Implementació i ús ampli d’eines comunicatives. Generalització de l’ús del telèfon, l’opció d’interactuar amb el pacient a través de la plataforma digital ECAP. Possibilitat del teletreball. La millora en la cohesió i companyerisme en el si de l’Equip d’Atenció Primària, per oferir una millor qualitat assistencial als pacients. L’arribada de la pandèmia ens va fer converkr moltes visites presencials en telefòniques i les ackvitats grupals d’educació sanitària que fem les llevadores van quedar anul·lades. Només fèiem presencials les estrictament necessàries de control d’embaràs i postpart. En general bona, sobretot en seguiments de pacients coneguts, i també en pacients joves ja què les videotrucades són pràcticament equivalents a una sessió de tractament presencial. Però clarament més difícils per a primeres visites El canvi de model no pot, ni ha de substituir per complet l’atenció presencial amb tots els beneficis clínics pel pacient. Pèrdua de qualitats pròpies de l’Atenció Primària. Pèrdua en formació continuada. Facilitació de la prescripció electrònica i renovació dispensació de fàrmacs i recollida a la farmàcia directament. Renovació electrònica dels butlletins d’incapacitat laboral. El gran canvi l’hem notat amb la incorporació de les videotrucades. Tenen l’avantatge de facilitar la comunicació amb la dona, La part de llenguatge no verbal ens dóna molta informació i la dona reconeix la professional amb qui es vincula més fàcilment. També hem recuperat l’ackvitat grupal on-line, començant amb la preparació al naixement i postpart. Les dones han respost molt bé i tenim moltes inscripcions. Crec que alguns dels recursos "descoberts de manera forçada" quedaran integrats en la nostra activitat (videotrucades, seguiments telefònics, ...) podent facilitar un seguiment més freqüent dels pacients i major flexibilitat al no tenir d'assistir de forma presencial. L’AP no serà igual i cal aprofitar aquesta oportunitat per introduir nous canvis, sense oblidar el que coneixíem, per evolucionar com a especialitat. La falta de recursos sanitaris ha mostrat la necessitat de finançar correctament la sanitat pública. La iniciativa dels professionals d’Atenció Primària serà fonamental per l’organització dels Centres d’Atenció Primària, d’acord amb la idiosincràsia de cada territori i els diferents tipus de població. S’haurà de trobar un equilibri entre l’activitat presencial i no presencial i la reorganització d’activitat. Crec que una part dels canvis que hem hagut de fer, incorporant la tecnologia, han vingut per quedar-se. Hi ha activitats que realment no necessiten el desplaçament de la dona al centre i la videotrucada és una eina amb més avantatges que la trucada de veu exclusivament.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQxMzA5