CSTDOSPUNTS Nº 10 NOVEMBRE 2021

Rehabilitació: cap a un model d’atenció no presencial Marta Tello. Servei de Rehabilitació i Fisioteràpia L’aparició de la pandèmia de la COVID-19 l’any 2020 va plantejar el repte de com continuar l’activitat assistencial al servei de Fisioteràpia i Rehabilitació, fent-la compatible amb les restriccions de limitació de la mobilitat i confinament. El nou escenari va provocar un allunyament dels pacients dels dispositius de teràpia, va interrompre la continuïtat assistencial i, en conseqüència, una aturada dels tractaments que pot provocar recuperacions parcials o, fins i tot, seqüeles permanents. Arran d’aquesta situació, des del servei de Fisioteràpia i Rehabilitació es va dissenyar un model d’atenció no presencial. A partir del contacte amb els pacients per via telefònica o correu electrònic, i previ consentiment, es van iniciar les videotrucades a través del Gestor CST. Aquesta nova funcionalitat agilitza la comunicació, facilita la logística i permet un registre del seguiment a la història clínica de cada pacient. El sistema permet amb facilitat una atenció individualitzada, tot i que no resolt els tractaments grupals, propis de les rutines assistencials d’aquest servei. Aquesta mancança es va resoldre amb la utilització de la plataforma Meet de Google. Les sessions on-line, tenen una durada aproximada d’una hora i es realitzen al gimnàs de grups de RHB, amb supervisió mèdica i d’un/a fisioterapeuta. Inicialment s’enregistren les constants de cada pacient (pressió arterial, freqüència cardíaca i Borg) al principi i final de cada sessió, i a continuació es porta a terme una seqüència d’exercicis d’escalfament articular, aeròbics, de reforç muscular, estiraments, sessió de relaxació i un torn per a resolució de dubtes i aclariments. En el cas de la RHB cardíaca, es fa una valoració inicial presencial i és imprescindible que els pacients disposin d’un pulsòmetre i un tensiòmetre. La valoració dels pacients ha estat molt positiva en tot moment. Paral·lelament, s’ha iniciat l’enregistrament de vídeos demostratius de múltiples tècniques per tal de facilitar la continuïtat de la teràpia rehabilitadora fora de les hores d’atenció telemàtica. Aquests vídeos han captat l’atenció del propi Servei Català de la Salut que s’ha interessat en incorporar-los a una plataforma corporativa que faciliti l’accés als pacients de diferents centres proveïdors i consolidar, d’aquesta manera, un nou model d’atenció no presencial en rehabilitació al sistema sanitari català. 4

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQxMzA5