El CST acull la III Jornada Territorial de Qualitat del Vallès Occidental Oest coorganitzada amb MútuaTerrassa i ICS

Sota el títol ‘Una mirada vital’, la trobada ha posat el focus en el valor de l’experiència del pacient com a eix vertebrador de la Qualitat assistencial

Aquest matí s’ha celebrat la  III Jornada Territorial de Qualitat del Vallès Occidental Oest ‘Una mirada vital’, organitzada pel Departament de Qualitat i Seguretat del Pacient del CST; l’Àrea de Qualitat Assistencial i Seguretat del Pacient de la Fundació Assistencial MútuaTerrassa i la Unitat de Qualitat i Seguretat del Pacient de la Gerència d’Atenció Primària i a la Comunitat Vallès Occidental i Vallès Oriental de l’Institut Català de la Salut.

La jornada ha reunit prop de 200 professionals de l’àmbit sanitari del territori i ha girat entorn del valor de la mirada subjectiva de les persones ateses i la seva participació com a element clau per transformar i millorar la qualitat dels serveis assistencials.

L’acte inaugural ha anat a càrrec de David Ferrandiz, director del Sector Sanitari Vallès Occidental Oest del CatSalut; Norma Henríquez, gerent d’Atenció Primària i a la Comunitat Vallès Occidental – Oriental de l’Institut Català de la Salut; Yolanda Cuesta, directora-gerent de la Fundació Assistencial MútuaTerrassa (FAMT); Laura Rivas, tinent d’Alcalde de Serveis Generals i Govern Obert i regidora de Salut de l’Ajuntament de Terrassa i Ferran Garcia, director-gerent del Consorci Sanitari de Terrassa.

En la inauguració s’ha posat en valor el lema de la Jornada: “Mirada vital”; que es tradueix en aquesta manera de mirar i entendre el sistema de Salut determinada per la forma en com cuiden els professionals i la forma com els ciutadans perceben aquest sistema de Salut.

La jornada recull tot el recorregut vital de la persona, per les etapes de la vida. Des de la infantesa amb la família, fins la mirada més adulta en la qual és molt importat la integració dels serveis i la participació ciutadana. Finalment és imprescindible la mirada de les persones grans en que la qualitat posa l’accent en la coordinació dels serveis sanitaris per posar les persones grans al centre del sistema.  

La ponència inaugural, ‘La vida és sentir i moure’s’, ha estat a càrrec d’Alex Florensa, terapeuta expert en addiccions i patologia dual i president de l’Associació El recuperapersones, que ha explicat en primera persona la seva experiència vital. L’ha presentat Alba López, coordinadora d’Infermeria de la Unitat d’Hospitalització de l’Àmbit d’Atenció a la Salut Mental del CST.

El programa ha inclòs tres taules. La primera, sota el títol ‘La primera mirada’ ha estat moderada per Diana Rodà, pediatra del CAP Anton de Borja del CST. Ha comptat amb Anna Pizà, pediatra del Servei d’Urgències de l’Hospital Universitari MútuaTerrassa; Pilar Duque, advocada i presidenta de l’Associació La Capa del Superheroi, amb ‘Quan el diagnòstic arriba a casa: impacte familiar d’una malaltia minoritària infantil’; Iris Codina, llevadora de l’Hospital Sant Joan de Déu d’Esplugues, amb ‘Hospitalització Domiciliària Mare-Nadó (HDOM)’ i Sergi Piñol, pediatre del CAP Sant Genís del CST, amb ‘Pediatria ambiental’.

La segona taula, amb el títol ‘Cuidar millor: estratègies de qualitat centrades en el pacient adult’, ha estat moderada per Alba López i ha comptat amb Victòria Sabaté, responsable de Qualitat Gerència d’Atenció Primària i la Comunitat Vallès Occidental i Vallès Oriental de l’ICS, Lidia Palau, metgessa de família, Suport assistencial Gerència d’Atenció Primària i la Comunitat Vallès Occidental i Vallès Oriental de l’ICS i Rosa Maria Sabater, subdirectora de Qualitat de l’Hospital General de Granollers, amb ‘Unitats Funcionals Transversals de Seguretat del Pacient’; Amadeu Arnau, cap d’operacions assistencial de la FAMT, amb ‘Optimitzar per cuidar millor: estratègies eficients en el back-office assistencial’; Mireia Solé, referent del programa Pacient Expert del CST amb ‘Escoltar per transformar: integrar la veu del pacient en la millora assistencial’ i Joan Gabarró, director econòmic de la FAMT, amb ‘Valoro que compto: mesurar resultats, satisfacció i costos amb sentit clínic’.

La tercera i darrera taula, ‘Cuidar millor: estratègies de qualitat centrades en les persones grans’, ha estat moderada per Teresa Mur, metgessa d’Atenció Familiar i Comunitària i coordinadora assistencial primària-ambulatòria de la FAMT. Hi han intervingut Flora López, metgessa d’Atenció Familiar i Comunitària de la FAMT, amb ‘La desprescripció en persones grans o amb fragilitat’; Mireia Puig, cap del Servei d’Urgències de l’Hospital de la Santa Creu i Sant Pau i presidenta de la Societat Catalana d’Urgències i Emergències, amb ‘Urgències hospitalàries, qualitat i seguretat’; Núria Berga, terapeuta ocupacional de l’Hospital Sant Llàtzer del CST, amb ‘L’atenció a les persones amb deteriorament cognitiu’ i Raül Serra, coordinador de la Secretaria d’Atenció Sanitària i Participació del Departament de Salut, amb ‘Procés participatiu sobre la malaltia de Parkinson’.

Tot seguit, Elisabet González, directora del Departament de Qualitat i Seguretat de Pacients del CST, ha presentat una reflexió sota el títol ‘Compartim l’experiència a final de vida’ juntament amb la directora de l’Hospital Sant Llàtzer, Belen Montes i la participació d’una familiar d’un pacient amb una malaltia degenerativa, que ha explicat en primera persona les dificultats dels cuidadors a nivell social, psicològic i sanitari.

La cloenda de la jornada ha anat a càrrec de Marc Matarradona, cap de l’Àrea de Qualitat i Seguretat de Pacient de la FAMT; Victòria Sabaté, responsable de Qualitat i Seguretat del pacient Atenció Primària Vallès Occidental i Vallès Oriental de l’ICS; i la mateixa Elisabet González, en representació del CST.

Amb aquesta tercera edició, les entitats organitzadores consoliden una jornada que s’ha convertit en referent al territori per fomentar una cultura de qualitat compartida i orientada a les persones.