El Consorci Sanitari de Terrassa constitueix el primer Consell de Ciutadania d’un Centre d’Atenció Primària a Catalunya.


El CAP Anton Borja de Rubí comptarà amb un ens propi que permetrà incorporar la perspectiva dels pacients i cuidadors en la millora del sistema

Aquesta setmana el Consorci Sanitari de Terrassa (CST) ha celebrat la primera sessió del Consell Consultiu de la Ciutadania al Centre d’Atenció Primària (CAP) Anton de Borja de Rubí. Aquest ens és el primer de les seves característiques que es constitueix a l’atenció primària a Catalunya i respon a la voluntat del Departament de Salut d’impulsar els drets i deures de participació de la ciutadania en relació amb la salut i l’atenció sanitària. Així mateix, s’alinea amb el marc d’experiència del pacient del Sistema de Salut, que estableix com a imprescindible incorporar la perspectiva dels pacients i cuidadors en la millora i transformació de les organitzacions sanitàries.

En la sessió constituent, Glòria Gálvez, secretària d’Atenció Sanitària i Participació del Departament de Salut, va destacar “la importància de la incorporació del pacient en l’organització de les entitats sanitàries i concretament en el disseny del nou Pla de Salut de Catalunya que esdevé el nou Pla estratègic de salut pels propers 4 anys i on tindran una participació directa”.

Juntament amb Gálvez van participar en la posada en marxa del Consell, Ferran Garcia, gerent de CST; Jordi Pacheco, coordinador d’actuacions del Consell Consultiu de Pacients de Catalunya; David Ferrandiz, director del Sector Sanitari Vallès Occidental Oest; Núria Pagès, directora d’Atenció a l’Usuari i Experiència de Pacient del CST; Cèlia Garcia, directora d’infermeria de l’Àmbit d’Atenció Primària del CST; Héctor Santos, director CAP Anton de Borja CST i Ernest Herrero, responsable de Gestió de Pacients i Atenció a la Ciutadania del CAP Anton de Borja.

Aquesta és la primera iniciativa de participació formal i estable que lidera el CST, en sintonia amb el seu Pla Estratègic 2025-2028, que impulsa el foment de la participació activa de la ciutadania i pacients com un dels seus eixos estratègics.

En la sessió inaugural es va fer la presentació del funcionament intern del Consell i del mètode deliberatiu als ciutadans i membres i finalment es van triar el temes a tractar en les properes reunions del Consell.

El Consell Consultiu té com a funcions principals:

  • identificar nous circuits organitzatius
  • cocreació de projectes amb la ciutadania, els professionals i la direcció
  • foment de la presa de decisions compartides pel que fa a la gestió i millora del CAP
  • identificació i creació d’un full de ruta amb els punts de millora sistèmics, recurrents i generals del funcionament actual del CAP Anton de Borja
  • detecció de punts de millora entre tots els agents implicats en els processos assistencials
  • avaluació de la resposta de la ciutadania en el procés de participació
  • millora de l’atenció i informació als ciutadans sobre les decisions preses al Consell Consultiu.

En la fase de reclutament es va enviar una enquesta a tots els ciutadans de més de 18 anys del CAP Anton de Borja. La resposta va ser que 521 ciutadans van contestar positivament a l’enquesta inicial i 211 candidats van confirmar la seva disponibilitat per assistir a les reunions.

Finalment, el Consell del CAP Anton Borja compta amb 15 membres, seleccionats per ser representatius de diferents arquetips poblacionals: ciutadans amb fills menors de 2 anys;

  • ciutadans amb fills de 2 anys a 15 anys
  • malalts crònics greus o lleus
  • majors de 70 anys
  • pacients que acudeixen al CAP puntualment (de 18 a 25 anys)
  • pacients que acudeixen al CAP puntualment (de 26 a 70 anys)
  • ciutadans amb diversitat funcional

A Catalunya, els pacients poden participar en les organitzacions sanitàries de diverses maneres en funció de les necessitats i objectius específics de cada projecte o iniciativa ja sigui participant a través de Consell de pacients o fent participacions puntuals.