Els objectius principals de la jornada eren incrementar el coneixement en temes relacionats amb Qualitat Assistencial entre els professionals d’organitzacions sanitàries de l’Àrea de Gestió Assistencial (AGA) del Vallès Occidental Oest; intercanviar perspectives i propostes per la millora de la qualitat en l’entorn assistencial i de gestió; fomentar els aspectes ètics de l’assistència, reconeixement dels sistemes de gestió de la qualitat com a millora per l’experiència de les persones; promoure la millora continua entre els professionals i considerar l’impacte de les noves tecnologies i de la intel·ligència artificial (IA) en l’assistència.
La taula inaugural estava formada per Laura Rivas, regidora de Salut de l’Ajuntament de Terrassa; David Ferrándiz, director executiu del sector Sanitari Vallès-Occidental Oest, Regió Sanitària Barcelona Metropolitana Nord del Servei Català de la Salut; Yolanda Cuesta, directora-gerent de la Fundació Assistencial MútuaTerrassa (FAMT) i Ferran Garcia, director-gerent del Consorci Sanitari de Terrassa (CST).
Yolanda Cuesta, directora-gerent de la Fundació Assistencial MútuaTerrassa (FAMT), ha obert la taula inaugural, afirmant que la missió de totes les entitats assistencials és millorar la qualitat de vida de les persones. «A casa nostra tenim uns valors universals, un d’ells és ser referents en allò que fem, fent-ho de la millor manera possible. Un altre valor és l’eficiència, de la millor manera possible però amb un cost raonable, per arribar a baixar les llistes d’espera. Un valor fonamental és ‘primer les persones’. Treballar de la millor manera possible, amb qualitat, per a les persones, amb el professionalisme dels nostres professionals. També cal destacar l’humanisme, fer les coses amb una mirada empàtica, tenint en compte les sensibilitats dels pacients», ha reblat.
Cuesta també ha destacat d’aquestes jornades el treball en equip amb el CST, per tal que «tots els pacients del Vallès siguin atesos amb qualitat, de forma homogènia i que tinguin les mateixes esperances en tota l’assistència, vagin on vagin.»
Ferran Garcia, per la seva banda, ha explicitat que una de les «magnificències d’aquestes jornades és fer-ho junts. El pacient, vagi on vagi, ha de rebre el mateix tracte i les mateixes oportunitats. I això és possible si treballem junts.»
El gerent del CST també ha posat èmfasi en el fet que aquestes jornades «agafen models tradicionals, com l’eficiència, la gestió clínica, etc, que es parlen de fa temps però encara hi treballem. I, a més, ara s’incorpora un altre element: el valor. Precisament ara el CST està preparant el nou pla estratègic, on aquests elements de valor són cabdals.»
Garcia ha acabat el seu discurs explicant que un altre valor que «ens ha d’ajudar a la qualitat i a la gestió clínica i l’eficiència és la intel·ligència artificial. La IA, que s’està treballant des de fa més de 20 anys, ara s’està introduint en qualsevol disciplina. Això ens ha d’ajudar a fer millor les coses, de manera més eficient.»
David Ferrándiz, per la seva banda, ha fet palès que «avui estem aquí no només per compartir coneixements i experiències, que també, sinó per reafirmar el nostre compromís amb l’excel·lència en l’atenció a la salut. I això és una cosa que només s’aconsegueix de manera transversal, entre totes les línies assistencials, i de manera col·laborativa, entre tots els proveïdors d’aquest territori. Ha de ser un treball conjunt, perquè si no garantim aquesta transversalitat no podem garantir la qualitat assistencial que rep el pacient.» I ha afegit que li agradaria que no veiéssim la qualitat assistencial «com un mer objectiu que hem d’assolir, no és això, sinó que és una responsabilitat vers el ciutadà i la seva família.»
Ferrándiz ha finalitzat la seva intervenció afirmant que aquesta jornada «és un exemple del treball en equip, un treball cap a un objectiu en comú: millorar la qualitat assistencial, amb l’impacte que això té en la població i en la seva salut.»
Laura Rivas ha tancat la taula inaugural explicant que des de la regidoria de Salut de l’Ajuntament de Terrassa vetllen «perquè la qualitat en l’atenció sanitària sigui una prioritat en els diferents àmbits que configuren el sistema de salut. Tenim tres proveïdors a la ciutat i com a ajuntament sempre intentem que hi hagi una homogeneïtzació de la qualitat en tots els agents implicats. Sabem que la qualitat no és un concepte estàtic, sinó que és una aspiració constant, que requereix d’un esforç, de la innovació i de la col·laboració de tots els agents.»
Rivas ha finalitzat la seva intervenció destacant que aquestes jornades son fonamentals perquè «ens permetran intercanviar idees, explorar noves perspectives i aprendre les millors pràctiques en matèria de qualitat assistencial. A més, són una oportunitat perquè reflexionem sobre els reptes actuals, com l’impacte de les noves tecnologies i de la IA en la nostra tasca diària, així com l’ètica i el respecte cap als nostres pacients i el seu benestar.»
La xerrada inaugural, sota el títol Impacte del biaix de gènere en les dades de Salut. Impacte de la IA en l’atenció sanitària del futur immediat, ha anat a càrrec de María José Rementería, llicenciada en Ciències Físiques per la Universitat Complutense de Madrid, amb grau en Intel·ligència Artificial i responsable de l’equip Social Link Analytics a Barcelona Supercomputing Center-BSC.
Després ha tingut lloc la xerrada De la teoria a la pràctica. Què podem fer per l’orientació a resultats de valor, moderada per Gema Muñoz, coordinadora de Gestió Clínica i Assistència Basaa en Valor, de l’Àrea de Qualitat i Seguretat del Pacient de la FAMT. Hi ha intervingut Elisabet González, directora del Departament de Qualitat i Seguretat del Pacient del CST; Josep Maria Mercadé, metge especialista en Medicina Familiar i Comunitària de la FAMT; Youlima Cossio, directora de Sistemes d’Informació de l’Hospital Vall d’Hebron; Johanna Caro, Coordinadora de l’Essencial dins l’Àrea de Qualitat i Acompliment de l’AQUAS i Anna Villegas, infermera d’Atenció Primària i Comunitària del CAP Terrassa Est del CST de Terrassa.
Després de la pausa s’ha parlat del Cost i eficiència: fisioterapeutes a l’APiC, moderada per Noèlia Casimiro, fisioterapeuta i coordinadora del servei de RHB del CST. Hi ha intervingut José Manuel Abecia, fisioterapeuta del servei de Rehabilitació del CST; Leyre Cañas, fisioterapeuta del servei de Rehabilitació del CST; Àngels Rived, fisioterapeuta del servei de Rehabilitació de la FAMT i Elisabet Permanyer, supervisora del Servei de Rehabilitació de la FAMT.
L’ha seguit La innovació al servei de l’experiència pacient, moderada per Josep Maria Martínez, president de l’Associació de Malalts i Trasplantats Hepàtics de Catalunya i Representant de Catalunya a la Federació Nacional de Malalts i Trasplantats Hepàtics (FNETH). Hi ha intervingut David Nadal, adjunt a la direcció de Qualitat i Experiència de Pacient de l’Hospital Sant Joan de Déu; Yolanda Portero, gerent d’Innovació Relacional, de l’Àrea de Ciutadania, Innovació i Usuari del CatSalut i Marta Olabarria, coordinadora del programa DOMUM, de la Fundació Nous Cims de Barcelona i doctora en Medicina.
Per acabar s’ha parlat de Seguretat Clínica i bones pràctiques, taula moderada per Araceli González, directora d’Atenció al Ciutadà i coordinadora de l’Atenció Integrada Social i Salut del CatSalut-Metropolitana Nord; Lídia Palau, suport Assistencial Gerència d’Atenció Primària i a la Comunitat Vallès Occidental i Vallès Oriental; Beatriz Urrutia, del departament de Qualitat i Seguretat del Pacient del CST; Gemma Martínez, farmacèutica adjunta del Servei de Farmàcia del CST i referent de Geriatria i Seguretat del Medicament i Maria Valcárcel, adjunta anestesiòloga de la FAMT.
La cloenda i conclusions han estat a càrrec de Marc Matarrodona, cap de l’Àrea de Qualitat i Seguretat del Pacient de la FAMT i Elisabet González, directora del Departament de Qualitat i Seguretat del Pacient del CST.
Subscriu-te a la nostra newsletter