La resiliència, entesa com la capacitat de l’ésser humà d’adaptar-se i superar situacions adverses, exerceix un paper fonamental en la salut mental dels adolescents en risc
Aquest mes de novembre s’ha donat a conèixer els resultats del Projecte ‘Fomentant la resiliència en adolescents en risc’ (FRAK), un estudi destinat a fomentar la resiliència i el desenvolupament positiu dels adolescents en situació de risc.
L’estudi, liderat per la Dra. Maria Llistosella, referent de Benestar Emocional Comunitari del CAP Can Roca de Terrassa (CST) i finançat amb una Beca del Pla Estratègic de Recerca i Innovació en Salut del Departament de Salut de la Generalitat de Catalunya, ha comptat amb la col·laboració de la Fundació Assistencial MútuaTerrassa i l’Associació d’Infermeria Familiar i Comunitària de Catalunya (AIFICC).
Objectius de l’estudi
Els objectius de l’estudi FRAK eren avaluar l’efectivitat d’una intervenció per incrementar la resiliència, augmentar les estratègies de regulació emocional; i avaluar l’associació entre la intervenció de resiliència i els símptomes depressius en 584 adolescents de primer i segon de l’ESO (de 12 a 15 anys) en un context de risc (risc d’exclusió social i barris de carència socioeconòmica) i tots aquells que van consentir participar en el projecte.
Els resultats demostren que la intervenció va tenir un efecte positiu significatiu sobre la resiliència dels adolescents, incrementant-la a les 24 setmanes, en comparació amb el grup control que no va fer la intervenció.
Procediment de l’estudi
El reclutament dels participants va començar a nou escoles de Terrassa, Manresa i Barcelona a finals de 2021. En total es van incloure 584 adolescents d’escoles ubicades en barris amb alt risc d’exclusió social. El grup d’intervenció va rebre una formació específica en 6 sessions de 55 minuts distribuïdes al llarg de 6 setmanes. Cada sessió incloïa 5 minuts de mindfulness, seguit de 45 minuts dedicats a temes com la resiliència, autoestima, regulació emocional, habilitats socials, resolució de problemes, recursos comunitaris i suport entre companys.
Les dades es van recollir a l’inici de l’estudi, després de les 6 setmanes d’intervenció i a les 24 setmanes post-intervenció.
Resultats clau
Els resultats obtinguts després de 24 setmanes mostren un increment significatiu en la resiliència dels adolescents que van participar en la intervenció. Els 255 adolescents del grup d’intervenció (IG) van presentar una mitjana de puntuació de resiliència de 128,7 mentre que el grup control (CG) va obtenir una mitjana de 125,3.
Pel que fa als símptomes depressius, els participants del grup d’intervenció també van experimentar una reducció més gran en comparació amb el grup control. La mitjana de símptomes depressius en el grup d’intervenció va ser de 2,3 mentre que en el grup control va ser de 2,8.
Aquests resultats posen de manifest l’impacte positiu de la intervenció, que va aconseguir augmentar la resiliència i reduir els símptomes depressius en els adolescents participants, destacant l’efectivitat de l’enfocament en la millora del benestar emocional en un context de vulnerabilitat.
La importància de la resiliència en l’adolescència
L’adolescència és una etapa de grans transformacions, tant biològiques com psicològiques, i els adolescents són especialment vulnerables a desenvolupar problemes de salut mental. L’estrès emocional, l’ansietat i la depressió, factors amplificats per les conseqüències a llarg termini de la pandèmia de COVID-19 i les desigualtats socioeconòmiques, han augmentat el risc de pobresa i exclusió social. No obstant això, no tots els adolescents exposats a aquests factors de risc desenvolupen problemes psicològics. Això obre la porta al fenomen de la resiliència, que permet als individus afrontar l’adversitat i desenvolupar-se positivament malgrat les dificultats.
Aquest estudi posa en evidència com la resiliència pot ser un factor protector fonamental per al benestar dels adolescents. Mitjançant una intervenció estructurada i basada en models de resiliència, com el model IERM, es va aconseguir millorar els mecanismes d’afrontament dels adolescents, així com augmentar el seu benestar emocional. Aquesta intervenció, que combina aprenentatge social i emocional, mindfulness i suport social, mostra ser efectiva en la reducció de símptomes depressius i en l’enfortiment de la capacitat de resiliència en entorns de risc.
Conclusió
Els resultats obtinguts en aquest estudi subratllen la importància de la resiliència com a factor clau per al desenvolupament positiu dels adolescents.
El projecte FRAK és un pas significatiu cap a la creació de programes d’intervenció que promoguin el benestar emocional i psicològic dels adolescents en situació de vulnerabilitat. Aquesta investigació obre nous camins per a la implementació de models de salut mental a les escoles, que permetin reduir l’impacte de les desigualtats socioeconòmiques i els factors de risc a la salut mental de joves en situació de risc.
Subscriu-te a la nostra newsletter