Celebració de la I Jornada de Qualitat Assistencial del Vallès Occidental Oest, en el Dia Mundial de la Qualitat

Avui, coincidint amb el Mundial de la Qualitat, s’ha celebrat a la sala d’actes Joan Costa Roma de l’Hospital de Terrassa la I Jornada de Qualitat Assistencial del Vallès Occidental Oest, sota el títol ‘Una mirada compartida’.

Avui, coincidint amb el Mundial de la Qualitat, s’ha celebrat a la sala d’actes Joan Costa Roma de l’Hospital de Terrassa la I Jornada de Qualitat Assistencial del Vallès Occidental Oest, sota el títol ‘Una mirada compartida’.

Els objectius de la jornada eren incrementar el coneixement en temes relacionats amb la Qualitat Assistencial entre els professionals d’organitzacions sanitàries de l’Àrea de Gestió Assistencial (AGA) del Vallès Occidental Oest; intercanviar perspectives i propostes per a la millora de la qualitat en l’entorn assistencial i de gestió; fomentar els aspectes ètics de l’assistència; reconeixement dels sistemes de gestió de la qualitat com a millora per a l’experiència de les persones i promoure la millora contínua entre els professionals.

La taula inaugural ha estat a càrrec de Ferran Garcia, director-gerent del CST; Yolanda Cuesta, directora-gerent de la Fundació Assistencial MútuaTerrassa (FAMT); Elisabet González, directora del departament de Qualitat i Seguretat del Pacient del CST i Marc Matarrodona, cap d’Àrea de Qualitat i Seguretat del Pacient de la FAMT.

Ha iniciat els parlaments Yolanda Cuesta, que ha afirmat que el tema de la qualitat, tant al CST com a Mútua, «és de primera magnitud. Intentem plantejar la qualitat des d’una perspectiva més àmplia, aportant valor al que fem per a tots els ciutadans que atenem.»

Marc Matarrodona, per la seva banda, ha posat èmfasi en el lema de la jornada: Una mirada compartida. «Aquest nom no és casual, i ens va costar poc posar-nos d’acord per a triar-lo. Tots els que hem organitzat aquesta trobada som professionals de l’àmbit sanitari de diferents entitats, però ens uneix el fet que és que estem treballant tots en el mateix territori: el Vallès Occidental Oest. I donem servei a les mateixes persones. I de ben segur que al llarg de la seva vida passaran per serveis assistencials tant del CST com de Mútua. Això és una cosa important a tenir en compte alhora d’enfocar la qualitat.»

Després ha intervingut Elisabet Gonzàlez, qui ha volgut remarcar el fet que aquesta és una jornada «per a les persones i amb els professionals,  perquè entenem que la qualitat no la fan els departaments de qualitat. Els departaments de qualitat treballem per ajudar els professionals a impregnar-se, a treballar amb qualitat i a fer-la arribar a tothom.»

Ha tancat la taula inaugural Ferran Garcia, que ha exposat que es parla de qualitat des de fa temps però que s’ha d’anar més enllà de les accions que s’han dut a terme fins ara. «Els plans estratègics de cada entitat tenen la qualitat com un dels eixos importants. Però hem d’analitzar quins equips líders tenim dins les organitzacions. Si no tens equip i no tens líders, no existirà la qualitat. Per tant hem de tenir uns equips amb una visió estratègica. Hem de començar, de veritat, a treballar per processos, a treballar amb els pacients d’una altra manera.»

La primera xerrada de la jornada, sota el títol Gaudint de la transformació del sistema, ha estat a càrrec de Ruben Llop, president del Patronat de la Fundació Institute for Transformational Leadership.

La taula rodona Orientació a resultats de valor, moderada per Gema Muñoz, coordinadora de Gestió Clínica i Assistència basada en valor de l’Àrea de Qualitat i Seguretat del Pacient (FAMT) i Cristina Roure, adjunta a la Direcció Assistencial i directora de Farmàcia, Nutrició i Ús del Medicament del CST, ha comptat amb els ponents Carles Illa, director de Healthcare, IQVIA i Tino Martí, coordinador de l’Observatori ‘La gestió importa’ de la Societat Catalana de Gestió Sanitària i economista en Salut de Ehealth Project Officer.

La taula rodona Ecografia en atenció primària: moda o qualitat?, moderada per Ana Cláudia Pereira, infermera del CAP Sant Genís del CST i Juan Torres, director de Diagnòstic per la Imatge de la FAMT, ha comptat amb els ponents Pere Guirado, coordinador del Grup de Treball Ecografia Clínica eco d’Atenció Primària CAMFIC; Esther Dominguez, TSID i MN del Servei de Diagnòstic per la Imatge de l’Hospital Universitari de Bellvitge i Juan Pablo Salazar, cap del Servei de Diagnòstic per la Imatge de l’Hospital Sant Joan de Déu de la Fundació Althaia.

La següent taula rodona ha estat Incorporant la veu del pacient a la qualitat, moderada per Anna Sant, directora d’Atenció al Pacient i Família de la FAMT, que ha comptat amb els ponents Elisenda Serra, directora de l’Àrea de Ciutadania, Innovació i Usuari del Servei Català de la Salut; Glòria Gàlvez, infermera de l’Hospital General Vall d’Hebron i Maria I. Clemente, referent de Benestar Emocional Comunitari (RBEC) del CAP Mútua Rubí de la FAMT, a més d’un pacient.

La darrera taula rodona ha estat Seguretat clínica i propostes innovadores, moderada per Alba López, coordinadora de la Unitat d’Hospitalització de Salut Mental d’Aguts del CST, que ha comptat amb Montserrat Díaz, gestora de recursos del Departament de Diagnòstic per la Imatge de l’Hospital Universitari Mútua Terrassa (HUMT); Laura Buguñá, coordinadora d’Innovació de la FAMT; Mamen Carmona, coordinadora de l’Àrea de Recerca i d’Innovació del CST; Manel Ramírez de Arellano, director de l’Àmbit de l’Atenció Mèdica i cap del Servei de Nefrologia del CST; Núria Berga, terapeuta ocupacional del CST i Ramón Mir, president del Comitè de Seguretat del Pacient del Parc Sanitari Sant Joan de Déu.

Les conclusions i la cloenda han estat a càrrec d’Elisabet González, Marc Matarrodona i David Ferràndiz, director executiu del Sector Sanitari Vallès Occidental-Oest i Regió Sanitària Barcelona Metropolitana Nord del Servei Català de la Salut.

González ha destacat el fet que la jornada coincideixi amb el Dia Mundial de la Qualitat i ha incidit en tres idees: «la Innovació arriba als pacients i fomenta la seva seguretat; l’escolta activa dels pacients; i estratègies per implementar a les organitzacions, que són difícils però no ens hem de desanimar».

Marc Matarrodona ha destacat el tema de l’atenció sanitària basada en valor. «No hi ha volta enrere però queda molt camí per recórrer. És una cosa sistèmica que requereix un esforç col·lectiu», ha apuntat.

David Ferràndiz, per la seva banda, ha mostrat la seva alegria per la celebració d’aquesta jornada i l’ha atribuït a dos motius: s’ha tractat un tema cabdal, com el de la qualitat, i s’ha fet en clau de sector. «Tots tenim una mirada compartida: que volem salut poblacional. I com es fa això? Donant una bona qualitat assistencial», ha afirmat.

Ha acabat ressaltant la importància del treball en equip. «Si no treballem en equip no arribarem mai a la qualitat assistencial», ha reblat.

La jornada ha estat organitzada pel departament de Qualitat i Seguretat del Pacient del CST i l’Àrea de Qualitat i Seguretat del Pacient de la Fundació Assistencial MútuaTerrassa, estava dirigida a tots els col·lectius d’organitzacions sanitàries, però també a la ciutadania i professionals d’altres institucions i organitzacions i estava avalada per la Societat Catalana de Qualitat Assistencial i la Sociedad Española de Atención al Usuario de la Sanidad.