El Servei de Pneumologia del Consorci Sanitari de Terrassa-Hospital Universitari es va fundar el 1998 i està acreditat com a Unitat Docent des de 2024, oferint una plaça d’especialista per any. El servei ja tenia experiència formant residents en altres especialitats com Medicina Interna, Anestesiologia i Medicina Familiar. Cobrim una població de 240.000 habitants.
El servei disposa de consultes d’Hospital de Dia i Diagnòstic Ràpid des de 2006, a més de consultes monogràfiques per a patologies respiratòries com asma greu, patologia intersticial, tuberculosi i trastorns del son. Aquestes consultes estan acreditades per la Societat Espanyola de Pneumologia i Cirurgia Toràcica (SEPAR).
Realitzem fibrobroncoscòpies des de 1989 i comptem amb un espai renovat d’endoscopia des de 2010. També disposem d’una àrea d’exploracions funcionals respiratòries amb proves com espirometries, capacitat de difusió, walking test i proves d’esforç cardiopulmonar. La Unitat del Son realitza poligrafies i polisomnografies respiratòries, tant hospitalàries com ambulatòries.
Des de 2016, oferim una Unitat d’hospitalització d’aguts amb fins a 21 llits. L’itinerari formatiu per als residents inclou rotacions per àrees clíniques, amb èmfasi en medicina intensiva i tècniques especialitzades com EBUS i hipertensió pulmonar. També oferim rotacions externes i suport en assistència a cursos i congressos, així com en la publicació de recerca.
El Servei de Pneumologia és jove i dinàmic, compost per 7 metges adjunts i 6 infermeres, amb una gran experiència clínica i un fort compromís amb la formació.
A continuació es detalla l’Itinerari formatiu de l’especialitat.
La Formació Sanitària Especialitzada (FSE) té com a objectiu aconseguir especialistes competents que donin resposta a les necessitats de la societat en l’àmbit de la salut.
Les competències que ha d’adquirir l’especialista en formació queden reflectides de forma més o menys específica en els POE, que han de ser, per tant, la guia a seguir per les diferents Unitats Docents en la formació del seus residents. L’adaptació dels POE a la realitat de cada centre constituirà el Programa o Guia formativa tipus.
POE
La guia formativa està basada en el programa oficial de l’especialitat i suposa una adaptació dels seus punts principals a les característiques de la UD. Els seus objectius són: adaptar el programa oficial al context de la unitat docent, servir de programa formatiu comú per a tots els residents del servei, establir les bases de planificació del programa formatiu al llarg de tota la residència, concretar els principis fonamentals dels processos formatius i servir de guia per a l’elaboració dels plans individuals anuals de cada resident.
El sistema de formació per residència implica l’assumpció progressiva de responsabilitats i un nivell decreixent de supervisió. A mesura que el resident avança en l’adquisició de les competències previstes en el programa formatiu de l’especialitat, va assolint el grau de responsabilitat inherent a l’exercici autònom de l’especialitat.
La supervisió dels residents de primer any serà de presència física (RD 183/2008, de 8 de febrer). A partir del segon any la supervisió serà decreixent fins a la total autonomia en finalitzar la residència.
Protocol supervisió resident
El Programa individual de formació (PIF) és el document/instrument que recull la planificació temporal de les activitats formatives teorico-pràctiques, que ha de realitzar el resident en cadascun dels períodes formatius al llarg de tota la residència.
Serveix per organitzar, seqüenciar, graduar i adaptar els aprenentatges a les característiques de cada resident.Permet al tutor tenir una visió de conjunt de totes les activitats de formació en què ha de participar el resident, per facilitar-ne una correcta coordinació i implicació de tots els agents involucrats en el procés.
Permet al resident conèixer des del primer moment quines són les activitats en què ha de participar, reduint el nivell d’incertesa, establint i reforçant compromisos docents, organitzant el temps i els recursos de la forma més eficient per tal que sigui conscient del seu propi procés d’aprenentatge.
El tutor de la Unitat docent (UD) entregarà el PIF al resident a l’inici de la seva formació juntament amb el Programa oficial de l’especialitat i la guia de la UD.
El llibre del resident és un registre individual de les activitats que realitza cada resident durant el seu període formatiu. És l’instrument que evidencia el procès formatiu del resident, al qual s’incorporaran les dades quantitatives i qualitatives que es valoraran a l’avaluació. Ha de ser un instrument d’autoaprenentatge que afavoreixi la reflexió individual i conjunta amb el tutor, a fi i efecte d’assegurar l’adequació de les activitats portades a terme pel resident i fer possible la correcció de dèficits formatius.
És propietat del resident, que l’ha d’emplenar amb l’ajuda i la supervisió del tutor. Les dades que contingui estaran subjectes a la legislació vigent sobre protecció de dades personals i secret professional. Té caràcter obligatori (RD 183/2008, de 8 de febrer). La Comissió Nacional de cada especialitat té l’encàrrec d’elaborar-lo.
Dr. César Valdés